August Plym

August Plym 22

Trädgårdsmästarlärlingen August Plym som föddes den 11 mars 1856 kom att bli en högst betydelsefull person, främst i segelbåtskretsar. Sina första dagars ljus såg han i Essunga, Essunga socken i Kronobergs län, Småland. August Plym avled den 23 september 1924.

 

Från trädgård till hav
August Plym lämnade i början 1880-talet sitt lärlingsjobb hos trädgårdsmästaren i Småland, för ett jobb som båtbyggare på Kummelnäsvarvet som fortfarande sjuder av verksamhet.  Kummelnäsvarvet som är beläget i Kummelnäsviken i Boo, i Nacka. August Plym har också arbetat på Bayards varv på Djurgården. Senare kom August att bege sig ut i världen till både USA och England.

 

Stockholms Båtbyggeri AB
Då Plym kom hem efter åren 1892-93 i USA, bildade han tillsammans med några seglingsintresserade det som var Stockholms Båtbyggeri AB. Företaget etablerades på Liljeholmen, där de för ändamålet köpt ett litet varv. August Plym kom att vara chef för SBB.

 

Båtbyggaren & konstruktören
Det var som stor båtbyggare och båtkonstruktör som August Plym kom att bli ihågkommen av eftervärlden. Han levererade kvalitetsbåtar som både var snabba att segla med och som hade vackra linjer. Alla som ser en skärgårdskryssare signerad Mäster Palm får en skönhetsupplevelse, såväl skeppare som landkrabbor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Varvsgrundare
August Plym var också en av grundarna av Neglingevarvet i Saltsjöbaden. Efter

en varvsbrand 1904 flyttade de till Neglingevarvet som de förvärvat tidigare.

 

Signerat Plym
August Plyms ledarskap ledde till att det mest förnämsta i båtväg skapades. Det handlade om kvalitetsbyggen från trä till färdig båt. Plym valde till och med ut de träd som efter fällning och runt tio års torktid skulle användas i tillverkningen. Då han köpte in den exklusiva Hondurasmahognyn köpte han in extra så att det fanns virke för det fall olyckan var framme och man behövde laga något. Då fanns trä i samma färgnyans som båten ursprungligen byggdes med. Sådan var Plyms sinne för kvalitet – ända ut i fingerspetsarna.

Under hans ledning byggdes den stora Mignon som var 16 meter lång och klassad som en
SK 150. Han var med vid konstruktion och bygget av den första R10:an Astarte, R8:an Roxane II med flera till juniorbåten om runt 6 meter, den lilla plymsnäckan. Den största segelyacht som Plym själv lät bygga var den nära 26 m långa Al-lona med 323 kvm segel. Den hade Axel Nygren ritat. EBE, numera Beatrice-Aurore, från 1919 anses vara den yppersta av yachter som Plym konstruerat och byggt. Den kom att skadas svårt vid upptagningen 1987. Då den var av så utmärkt kvalitet kunde den återställas. Allt som levererades från Neglingevarvet var lika välgjort även den klinkbyggda plymjollen. Neglingevarvet var definitivt ett av de absolut mest förnämliga kvalitetsvarven i Sverige. Fortfarande seglas i våra vatten flera bevarade båtar som skapats av Plym och andra, med dennes kunskap om trä och båtar till lycka för oss alla.

Taggar: